Blinking Cute Box Cat

Senin, 18 November 2013

Sendok #23

Daun daun kering jatuh
Di atas air dan membawanya pergi jauh
Apakah kelak kalian akan rindu?
Aku merindukan ranting-ranting yang menyangga tangkaiku
Rindu cabang-cabang kokoh yang menopangki
Rindu matahari dan sinarnya yang membantu menelurkan bunga dan buah

Apakah di sana lebih baik daripada di sini?
Daunku semakin tua dan coklat
Tak mungkin bersemai dan kembali jadi pucuk
Sekali injak aku renyah dan pecah
Tapi air telah menapis seratku yang rapuh

Ah, ingatanku terbang pada beberapa orang
Orang yang baru kukenal seumur bunga yang kembang
Aku tak tahu, apakah kehadiran mereka
Atau kata yang mereka ujarkan
Membesarkan hatiku melapangkan jalan impianku

Hanya waktu
Dan aku mungkin hanya pierlu mengikuti gelombang air
Hilir telah dekat
Aku akan berhenti si sudut semak
Biarkan arus perlahan menggerus serat
Hanya tinggal tangkai

Tidak ada komentar:

Posting Komentar